“Right koorfoto,
“Right koorfoto,
Eerdere concerten

2018 Flonkerend kerstconcert

Het Orpheus Ensemble straalde zaterdagavond 22 december als nooit tevoren tijdens het kerstconcert in de eeuwenoude Trinitatiskapel aan de Vrieseweg in Dordrecht. Het traditionele eindejaarsconcert had het thema ‘Christmas around the world’ meegekregen. Onder de bezielende leiding van Caecilia Boschman voerde het Dordtse koor de enthousiaste toehoorders muzikaal van Rusland naar de Verenigde Staten en van de Balkan naar Catalonië, terwijl ook Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk niet vergeten werden.

Caecilia Boschman voorzag de daverende Catalaanse kerstouverture ‘Fum, fum, fum’ van een origineel arrangement, waarna het verstilde, bijna meditatieve ‘L’Adieu des Bergers’ uit het oratorium ‘L’Enfance du Christ’ van Hector Berlioz klonk. Het ensemble maakte met ‘The Snow’ van Edward Elgar de sneeuw bijna voelbaar. De Britse componist toverde met dit licht-romantische miniatuurtje muzikale sneeuwvlokjes uit de gewelven van de kapel. Het Orpheus Ensemble neemt graag werken van Morten Lauridsen op het repertoire. Ook nu ontbrak de Amerikaanse hoogleraar compositie niet. Het koor liet met zijn ‘Sure on this shining Night’ inderdaad prachtig licht in de duisternis schijnen.
Caecilia Boschman smoort haar koor niet in controledwang, maar zij nodigt vooral met heldere arabesken de koorleden uit. Die vocale uitnodiging werd door het Orpheus Ensemble met vreugde en bravoure aangenomen in het ‘For unto us a child is born’ uit ‘Messiah’ van Georg Friedrich Händel. Pianist Jeroen Liedorp sloot dit beroemde deel van het oratorium op klankrijke wijze aan de vleugel af. Liedorp moest trouwens voor de samenzang van kerstliederen enkele herstelhandelingen aan het Wolfferts-orgel uit 1779 plegen door enige ‘dissonante’ registers uit te schakelen.

Het Orpheus Ensemble zette een mooi vocaal uitroepteken achter het ‘Panis Angelicus’, de beroemde voorlaatste strofe uit de hymne ‘Sacres Solemniis’ van César Franck, terwijl ‘Transeamus’ iedere kerstconcertganger met klem uitnodigde direct naar Betlehem te gaan. De sopraan Jenny Haisma en het koor gaven in harmonische beurtzang beide werken vocale gloed. Het Orpheus Ensemble had vier werken van Josef Rheinberger geprogrammeerd. De productieve Duitse componist, duidelijk beïnvloed door Bach, liet zijn vrouw Franziska von Hoffnaass tekenen voor de teksten bij zijn muziek. Na ‘Puer natus in Bethlehem’ volgden drie delen uit de kerstcantate ‘Der Stern von Bethlehem’ met een excellerende Jenny Haisma. De sopraan schitterde ook in ‘Maria Wiegenlied’ van Max Reger, waarin zij met een heldere dictie, maar vooral
betoverend en teder het Kindje in slaap zong. Het Slavische kerstlied ‘Nova Radost’ bracht inderdaad nieuwe vreugde bij de toehoorders, maar het klankvolle, ingetogen Russische avondgebed ‘Tibie paiom’ van Dmytro Bortnianski bracht echt kippenvel teweeg en was zeker een van de
hoogtepunten van het kerstconcert.

Natuurlijk mocht ‘Stille Nacht’ van Grüber in de tot de laatste plaats bezette Trinitatiskapel niet ontbreken. Caecilia Boschman nam de tenoren en bassen van haar koor inspirerend aan de hand voor een magnifieke, ingetogen, fluisterzachte a capella versie van deze wondermooie kerstklassieker. Daarna volgde nog ‘Believe’, een fraai pareltje uit de animatiefilm ‘The Polar Express’. Het concert werd uitbundig besloten met ‘Shout! Sing Halleluja!’, een deel uit de kerstcantate ‘The Silence and the Sound’ van de Amerikaanse Heather Sorenson, waarin het
Orpheus Ensemble met dirigent Caecilia Boschman, sopraan Jenny Haisma en pianist Jeroen Liedorp elkaar vonden in een luisterrijk en feestelijk slotakkoord.

Louis Hoogendijk

Dit concert werd ook op zondagmiddag 23 december met evenveel succes gezongen.

Enkele reacties van bezoekers:

  • Onze complimenten voor jullie prachtige concert gisteravond, kippenvel. Ook de sopraan dwong respect af. Wat een geweldige stembeheersing. zo zuiver en zacht. Ontzettend mooi om te zien met hoeveel emotie ook jullie overleden lid werd herdacht. Het was met recht de sterren van de hemel zingen.
  • Graag wil ik jullie van harte complimenteren met het succesvolle kerstconcert. Onder de zeer inspirerende leiding van Caecilia zongen jullie  met veel enthousiasme de sterren van de hemel. Het programma was gevarieerd en bijzonder  aantrekkelijk. Ik vond dit het mooiste kerstconcert tot op heden. De soli van Jenny Haisma waren een streling voor het oor en natuurlijk ook alle lof voor Jeroen Liedorp.

================================================================

2018 Zomerconcert op 3 juni: All things bright and beautiful …..

dat was het thema van het concert op 3 juni van dit jaar.

Gekozen werd dit keer voor een zomerconcert en dat betekende voor het koor een beduidend kortere studietijd.

De Muziekcommissie had alles uit de kast gehaald om een zeer gevarieerd programma samen te stellen met werken van Jenkins, Lauridsen, Rutter en Coulais.

Vooral het zangtechnisch lastige Te Deum van Jenkins zorgde aanvankelijk voor de nodige hoofdbrekens. Maar dankzij de gedrevenheid en het enthousiasme van onze dirigent Caecilia, die tevens voor het benodigde oefenmateriaal zorgde, was er spoedig vertrouwen in een goed resultaat.

De begeleiding door het blaaskwintet Hi-Five en Jeroen Liedorp op de vleugel zorgde voor een prima sfeer en dito waardering van het talrijke publiek. Hi-Five verzorgde tevens enkele muzikale intermezzo’s.

Na afloop van het concert konden alle medewerkenden dan ook een flink aantal lof-uitingen over de hoge kwaliteit van de koorzang en begeleiding in ontvangst nemen.

Enkele reacties uit het publiek:

“Ondanks het schitterende weer was de opkomst voor het concert geweldig te noemen. Ik heb genoten van alle koorwerken die fantastisch werden uitgevoerd, Lauridsen was een ontdekking voor mij en ik kijk uit naar het volgende concert.”

“Net terug van een concert van het Orpheus Ensemble in Dordrecht. Wat hebben ze PRACHTIG gezongen en wat een mooie muziek. We hebben genoten. Bedankt!!”

================================================================

2017 Kerstconcerten op 16, 17 en 19 december

Op bovengenoemde data werden respectievelijk de Trinitatiskapel, de Open Hof en de toneelzaal van Wooncentrum De Merwelanden met een passende aankleding in kerstsfeer gebracht.

Gezien het succes van vorig jaar behoefden de Muziekcommissie en dirigent niet lang na te denken om aan het tienerkoor LOUD te vragen wederom een bijdrage aan de concerten te geven, waarop zonder aarzeling met een volmondig ‘ja’ door de jeugdige dames werd gereageerd.

Het muziekprogramma was weer met zorg samengesteld en bestond uit de werken Verleih’ uns Frieden van Mendelssohn, Ave Maria van Elgar, Blow thou winter wind van Rutter, Believe van Ballard, God shall wipe away all tears van Jenkins, Rejoice in the Lord alway van Rathbone  en natuurlijk het onvermijdelijke I’m dreaming of a white Christmas van Irving Berlin.

Daarnaast werd een selectie uit The Silence and the sound van Heather Sorenson uitgevoerd. Het tienerkoor LOUD zong een aantal werken samen met het Orpheus Ensemble maar zong daarnaast in eigen bezetting de (kerst)sterren van de hemel in de muziekstukken Magic van Coldplay en a capella When I was your man van Bruno Mars.

Beide koren werden fantastisch begeleid op vleugel en orgel door de enthousiaste Olga Malkina.

Vanzelfsprekend konden de bezoekers zich in de goed gevulde zalen eveneens van hun beste zijde laten horen tijdens de samenzang, waarbij dirigent Caecilia Boschman stralend muzikale leiding gaf aan zowel de koren als de toehoorders.

================================================================

2017 Concert Opera Salute zondag 1 oktober

Omdat de Muziekcommissie en dirigent van ons koor wel eens “iets anders” wilden werd het idee opgevat om aan de jaarlijkse concerten een thema toe te voegen.

Dit keer was het thema “wijn” en alles wat daarbij denkbaar is. Daarom werd gekozen voor vrolijke opera-melodieën, gecombineerd met een feestelijke wijnproeverij. Alleen al bij die gedachte kregen de meeste koorleden de nodige dorst, maar gelukkig waren zij allen 18+!

Met de medewerking van een drietal zeer ervaren solisten, sopraan Esther Putter, tenor Leon van Liere en bariton Frank Dolphin Wong, werden voor de pauze passende werken uitgevoerd uit de Cavalleria rusticana van Mascagni, La Périchole van Offenbach, Carmen van Bizet, Roméo et Juliette van Gounod, I Vespri Siciliani en La Traviata van Verdi. Na de ruime pauze, waarin het grote aantal bezoekers in de Wilhelminakerk zich de zeer zorgvuldig door het Dordtse Wijnhuis no. 167 uitgekozen wijnen kon laten smaken, werd het concert vervolgd met talrijke delen uit de komische opera l’Elisir d’amore van Donizetti.

De koorleden inclusief de kerk waren op passende wijze in Italiaanse sfeer uitgedost en de solisten wisten zich ook uitermate vermakelijk in hun rollen in te leven.

Koor en solisten werden op uitmuntende wijze op de vleugel begeleid door Jeroen Liedorp. Vanzelfsprekend trok dirigent Caecilia Boschman daarbij weer enthousiast en vakkundig aan de spreekwoordelijke touwtjes.

Na afloop was er wederom ruime belangstelling voor de aangeboden wijnen hetgeen de nodige bestellingen bij het wijnhuis opleverde.

Alle medewerkenden kregen een ovationeel applaus. (foto Martin Liefrink)

================================================================

2016 Kerstconcerten 17, 18 en 20 december

December is de maand waarin wij aan het eind van het jaar met elkaar in kerstsfeer proberen te komen. Hieraan dragen de vele kerstconcerten in het hele land bij. Zo ook in Dordrecht, alwaar het Orpheus Ensemble wederom drie bijzondere concerten ten gehore bracht. Naast de vertrouwde Trinitatiskapel op zaterdagavond werd voor de zondagmiddag uitgeweken naar de Open Hof in Sterrenburg. Uiteraard werden de bewoners van De Merwelanden niet overgeslagen.kerstconcert-openhof-2016-loud

Gezien de trend voor de komende jaren om meer jongeren van alle leeftijden bij de koorzang te betrekken gingen wij op zoek. Tot onze vreugde slaagden wij erin om na een intensieve zoektocht met het tienerkoor LOUD in contact te komen. Deze pittige meidengroep zag dit ook als een enorme uitdaging en het klikte meteen. Het werd een uiterst geslaagde samenwerking die zeker voor herhaling vatbaar is.

Naast een zeer uiteenlopend repertoire in o.a. de Franse en Engelse taal, waaronder ook enkele fraaie werken uit The Silence and the Sound van de componiste Heather Sorensen, waarbij door LOUD werd geassisteerd, zongen deze jonge dames ook afzonderlijk enkele swingende songs, zoals Rockin’ around the Christmas Tree van Johnny Marks en Santa Baby van Joan Javits & Philip Springer. Dit werkte aanstekelijk op het talrijke publiek dat hierdoor eveneens in beweging kwam. Daarnaast was er als vanouds voldoende ruimte voor samenzang.

De concerten werden weer vakkundig geleid door onze dirigent Caecilia Boschman en de muzikale begeleiding op vleugel en orgel werd dit jaar verzorgd door Hans van der Toorn.

Tot slot deed de kerstman na afloop de toehoorders op passende wijze uitgeleide.

kerstconcert-openhof-2016

   (Foto: De ‘rollende fotograaf’ John van der Laan)

================================================================

2016 Petite Messe Solennelle 1 oktober

Eindelijk was het zover. Na negen maanden keihard studeren was de grote dag aangebroken. De Petite Messe Solennelle van Rossini bleek zangtechnisch een flinke kluif voor het koor. In een redelijk gevulde Wilhelminakerk werd het koor bij de opkomst al met een spontaan applaus begroet.

Na een kort welkomstwoord door de nieuwe voorzitter Bernetta Harting nam het concert een aanvang en leidde dirigent Caecilia het koor met niet-aflatend enthousiasme door dit prachtige werk, waarbij de afwisseling van onstuimigheid en verstilde intensiteit een kenmerk is. Het wordt dan ook als het mooiste werk van Rossini beschouwd dat hij in zijn latere jaren schreef en voor het eerst in 1864 werd uitgevoerd. De vier professionele solisten Jenny Haisma (sopraan), Astrid Krause (alt-mezzo), Leon van Liere (tenor) en Joep van Geffen (bas) leverden een schitterende bijdrage aan deze uitvoering. De muzikale begeleiding werd verzorgd door Jeroen Liedorp op vleugel en Dirk Luijmes op harmonium, hetgeen in de compositie ook zo bedoeld was. Beide musici lieten zich van hun allerbeste kant horen, waarbij de bijzondere klanken uit het zeer oude Franse drukwindharmonium opmerkelijk waren. De algehele leiding was in handen van dirigent Caecilia Boschman die met haar vakkundige leiding zorgde voor een sfeervolle en passende atmosfeer. Aan het slot toonde het aanwezige publiek met een groots applaus en diverse loftuitingen haar waardering voor de geleverde prestatie.

Alle uitvoerenden hadden beslist een groter aantal toehoorders verdiend.

Een gedeeltelijke opname van dit concert vindt u op deze site onder Multimedia/Video.

wilhelmina-slot

   (Staande ovatie en bloemen. Foto Martin Liefrink)

================================================================

2016 Herdenkingsconcert  4 mei

In maart 2016 ontving het Orpheus Ensemble een uitnodiging van de Stichting Bijzondere Concerten om een bijdrage te leveren aan het Herdenkingsconcert op 4 mei, dat zou worden uitgevoerd in de Wilhelminakerk te Dordrecht.

De voorkeur voor het muzikale programma werd daarbij gegeven aan delen van de vredesmis The Armed Man (A Mass For Peace) van de Welshe componist Karl Jenkins. Omdat Orpheus dit favoriete werk sedert 2008 reeds een aantal keren volledig had uitgevoerd, werd door het koor en dirigent Caecilia Boschman onmiddellijk positief gereageerd.

Na de gebruikelijk twee minuten stilte werd de kerk om 20.15 uur geopend voor het publiek. Ter inleiding speelde Olga Malkina op de vleugel, waarna het openingswoord werd gesproken door mevrouw Bertie Rodrigues, secretaris van genoemde stichting. Daarop volgde een indrukwekkende herdenkingstoespraak door  burgemeester Arnold Brok. De heer Arij Boogerman memoreerde tot slot een welkome onverwachte donatie aan de Stichting Stolpersteine, waarvan hij de voorzitter is.

Het muzikale programma begon met het uiterst fraaie werk Spiegel im Spiegel van Arvo Pärt, uitgevoerd door Caecilia Boschman op vleugel en Karin Dolman op altviool. Daarna werden door het koor negen delen uit de vredesmis gezongen, waarbij sopraan Marjoleine Schaap optrad als soliste. Pianiste Olga en violiste Karin zorgden voor de begeleiding, dit alles onder enthousiaste leiding van onze dirigent Caecilia Boschman.

Ter afsluiting werd door alle aanwezigen (ruim 300 bezoekers) het Wilhelmus gezongen, waarbij Olga majestueus begeleidde op het orgel.

foto 4 mei 2016 (1)

(foto Martin Liefrink: koor tijdens inzingen)

Een videoregistratie kunt u zien op YouTube:  https://www.youtube.com/watch?v=iOZgqL-0Pz0

================================================================

2015 Kerstconcerten op 15, 19 en 20 december

Bijna traditiegetrouw werden er drie kerstconcerten verzorgd, t.w. het eerste in het Woon- en Zorgcentrum De Merwelanden en vervolgens twee in de Trinitatiskapel te Dordrecht.

De bewoners van De Merwelanden waren in groten getale (ca. 125 personen) op de voor hen door het huis georganiseerde avond afgekomen. Samen met het koor werd er uit volle borst meegezongen met de bekende Nederlandse kerstliederen en het koor bracht verder een aantal bijzondere werken ten gehore, waaronder enkele Baskische liederen en enkele delen uit The Holy Child van Parker. Men werd in de pauze door de catering van het huis goed verzorgd met een hapje en een drankje. Het was al weer voor de 24e keer dat het Orpheus Ensemble hier een bijdrage mocht leveren aan deze sfeervolle bijeenkomst om met elkaar alvast in kerststemming te komen.

De uitbreiding met een tweede concert in de Trinitatiskapel op de zondagmiddag, hetgeen in 2014 als proef werd ondernomen, gezien de enorme belangstelling voor de zaterdagavond, werd ook nu voortgezet en bleek wederom een gouden greep.

Met een massaal toegestroomd publiek van resp. 110 en 130 bezoekers vulde het Orpheus Ensemble de uiterst sfeervolle en versierde kapel met fraaie koorklanken, waarbij de vele toehoorders ook nu enthousiast meezongen. Vanwege het 100-jarig bestaan van het koor werd besloten de concerten een extra feestelijk tintje te geven. De jonge en met een mooie stem begaafde sopraan Linde Schinkel en de bekwame pianist/organist Wouter van Belle droegen hiertoe hun steentje bij.

foto kerst 2015

Ondanks de milde winter zonder sneeuw werd iedereen op beide dagen in de kapel aan het slot verrast met een bezoekje van de kerstman en -vrouw, die voor alle bezoekers en koorleden een presentje hadden meegenomen.

Een groot compliment voor onze charmante en gedreven nieuwe dirigent Caecilia Boschman voor het welslagen van de concerten is hierbij zeker op zijn plaats.

================================================================

2015 Jubileumconcert: Het was een geweldige happening!

Op 4 oktober 2015 vierde het op 4 september 1915 opgericht Orpheus Ensemble haar 100-jarig zangjubileum.
Zowel het koor, dirigent Ago Verdonschot, als onze repetitor hadden zich vanaf begin 2015 terdege en enthousiast voorbereid op dit bijzondere concert, waarbij niet alleen hoogtepunten uit die lange zangperiode, maar ook de komische éénakteropera “Trial by Jury” van Gilbert & Sullivan ten gehore werden gebracht.

Het publiek was massaal toegestroomd naar het BeneVia Muziekcentrum en de zaal was dan ook volledig uitverkocht.
Nadat voor de pauze zoals gezegd enkele klassieke oratorium- en bekende operawerken werden gezongen, werden vervolgens zowel de zaal als het gehele koor, inclusief de vijf aangezochte solisten “omgebouwd” tot een heuse rechtbankenscenering.
Een dertien man sterke selectie uit het van TV-bekende L’Orchestra Particolare verzorgde de muzikale begeleiding, daarbij vakkundig bijgestaan door de vaste begeleidster van het koor Caecilia Boschman op vleugel. De solisten Wilma Bierens, Job Hubatka, Pascal Pittie, Robert Brouwer en Andreas Goetze hadden zich uitstekend voor hun rol tijdens de rechtszitting ingeleefd.

DSC_3270
Voorafgaand aan het concert werd door de voorzitter, de heer Anton Willemse, aan de aanwezige Dordtse wethouder, de heer Piet Sleeking, en aan de tweede sopraan van het koor met het langste lidmaatschap (58 jaar), mevrouw Loes Mackay-Lengton, die tevens een nakomeling is van één van de oprichters van het gemengd koor, een speciaal voor deze jubileumviering samengesteld prachtig herinneringsboek over de geschiedenis van het koor overhandigd. De teksten hierin werden verzorgd door koorlid Bernetta Harting en de vormgeving was in handen van haar partner, grafisch ontwerper Erik van Wel.

================================================================

Opera Otello

De Activiteitencommissie van het Orpheus Ensemble had, behalve het uitstapje op 8 april 2015 naar Brugge, nog meer ijzers in het vuur ter viering van het 100-jarig jubileum.
Op zaterdag 17 oktober 2015 werd een bezoek aan het Pathé Theater in Breda georganiseerd, waarbij de koorleden met meegereisde partners konden genieten van een live-voorstelling van Verdi’s opera Otello, rechtstreeks uitgezonden vanuit de Metropolean Opera in New York. Gezeten op VIP-plaatsen en in de zaal en foyer volledig verzorgd door de catering van het theater liet men zich dit fantastische spektakel uitstekend welgevallen.

================================================================

2014 Concert op 4 oktober

Onder de titel “Woorden van Verandering” zong het Orpheus Ensemble in een goed gevulde zaal van het Muziekcentrum BeneVia enkele zeer bekende werken, nl. Die Sieben Worte Jesu am Kreuz van componist César Franck en Die erste Walpurgisnacht van Felix Mendelssohn. Voor dit concert waren een drietal bekwame solisten aangetrokken, t.w. mezzosopraan Mélanie Brilman, met haar prachtige warme timbre, de tenor Peter-Paul Houtmortels en de bariton Arash Roozbehi. Gedrieën zorgden zij voor een voortreffelijke en qua stem passende bijdrage aan deze uitvoering. Tot verrassing van het publiek vertolkte tevens koordirigent Ago samen met Peter-Paul de soli in het tweede woord van Franck. Bijzonder was de uitvoering door het koor van het in Nederland onbekende en oorspronkelijk Ierse werk Beltane (A Branch of May) van de in Canada geboren componist Mark Sirett. De tekst van Beltane bevat enkele traditionele May Day liederen en sonnetten uit een verscheidenheid van bronnen, variërend van het middeleeuwse tijdperk tot de zeventiende eeuw. Zangtechnisch is het een beduidend lastig stuk dat echter onder de inspirerende leiding van maestro Ago Verdonschot eveneens volledig tot zijn recht kwam. Zeker niet onvermeld mag blijven de uitstekende begeleiding op de vleugel door Caecilia Boschman, tevens vaste repetitor van het koor, en Jeroen Liedorp. Gezien de vele lovende en enthousiaste reacties vanuit de talrijke toehoorders kunnen alle medewerkenden dan ook trots en met veel voldoening terugzien op een muzikaal zeer geslaagd concert.
Dick Visser

DSC_2438

Arkdesign.nl Logo